VoIP telefonie
Wat is VoIP?
VoIP is de afkorting van ‘Voice over Internet Protocol’ of eenvoudig gezegd: bellen over internet. In plaats van bellen over de traditionele telefoonlijn, loopt het gesprek over internet.
Met VoIP kan de bestaande telefooncentrale of PBX worden vervangen. Doordat VoIP gebruik maakt van het Internet Protocol kan het bijvoorbeeld gecombineerd worden met je CRM systeem. Tevens maakt VoIP telefonie gebruik van bestaande netwerk-infrastructuur waardoor een zéér flexibele omgeving ontstaat. Ook is het eenvoudig mogelijk om een telefonieoplossing in te richten voor verschillende vestigingen in binnen-, en buitenland.
Hosted VoIP
Bij hosted VoIP, ook wel Managed VoIP of hosted PBX of virtuele PBX genoemd, heb je geen eigen telefooncentrale op locatie. Je maakt gebruik van een op maat ingerichte telefooncentrale van de VoIP leverancier. Op die telefooncentrale neem je enkel de diensten af die je nodig hebt. De telefoontoestellen zijn daarop aangesloten via een internetverbinding.
De voordelen van VoIP
- Lage tarieven: besparingen tot 70%!
- Er wordt gebruik gemaakt van bestaande infrastructuur doordat de telefoontoestellen worden aangesloten op het computernetwerk.
- Via je mobiel bellen met het vaste telefoonnummer.
- Altijd op je mobiel bereikbaar kunnen zijn via het interne nummer. Mogelijk door gebruik te maken van een app op je mobiel.
- Makkelijk te schalen: op eenvoudige wijze zijn extra gesprekskanalen toe te voegen, of te verwijderen. U betaalt dus geen overbodige vaste lasten voor de verbindingen dat u wel heeft bij traditionelen analoge en ISDN verbindingen.
- Flexibel: op verschillende locaties kan gebruik worden gemaakt van hetzelfde zakelijk telefoonnummer. Ideaal voor thuiswerkers die wel op zijn eigen nummer bereikbaar is.
- Gratis interne gesprekken, ook tussen verschillende locaties onderling.
Voor wie is dit geschikt?
VoIP is voor elke ondernemer toepasbaar, en in alle gevallen goedkoper dan bellen via traditionele analoge- of ISDN-verbindingen. Afhankelijk van de omvang van de organisatie, en het aantal telefoontoestellen dient een afweging gemaakt te worden of men gebruik gaat maken van Hosted VoIP (de telefooncentrale “buiten de deur”) of dat men ervoor kiest een eigen telefooncentrale aan te schaffen. Uiteraard kunnen wij u hierbij adviseren.